Stypendium PASCH w Hohebuch w Niemczech

Relacja uczniów:

„Od 10 do 30 lipca byliśmy uczestnikami  stypendium PASCH w Hohebuch w Niemczech. Poznaliśmy tam bardzo dużo osób z całego świata. Każdy uczestnik został przydzielony do klasy z określonym poziomem wiedzy, która wynikała z napisanego początkowego testu. Lekcje odbywały się w godzinach rannych, a czasami nawet po południu. Rozmawialiśmy w języku  niemieckim, dzięki czemu poznaliśmy jeszcze lepiej ten język i kulturę zarówno niemiecką jak i innych uczestników kursu.
Każdy dzień był dokładnie zaplanowany przez naszych opiekunów, dzięki temu nie było tam mowy o nudzie. Każdy miał wybór co chce robić danego dnia, do wyboru były m.in. yoga, mecze w piłkę nożną, oglądanie filmów po niemiecku, mini golf, robienie łapaczów snów, robienie bransoletek przyjaźni  i wiele innych ciekawych rzeczy. Każdy uczestnik kursu musiał zaprezentować swoje państwo na tzw. „Länderabend”, dzięki czemu jeszcze więcej dowiedzieliśmy się o różnych krajach i tradycjach tych państw.
Pierwszą z większych wycieczek była wspinaczka do zamku w Wandenburg, do którego trzeba było przejść 12 km, ale warto było zobaczyć ten piękny zamek oraz nieziemskie widoki. Dwa razy podczas weekendów mieliśmy wycieczki do większych miast – Stuttgartu i Norymbergi. W Stuttgracie zwiedziliśmy ,, Mercedes-Benz-Museum”,  w którym zobaczyliśmy wszystkie modele Mercedesa od początku powstania tej marki, a następnie miło spędziliśmy czas wolny w mieście. Każdy był bardzo podekscytowany tą wycieczką i długo ją wspominał. W Norymberdze zwiedziliśmy ,, Dokumentationszentrum”, w którym dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji o wojnach światowych z punktu widzenia Niemców.  W ciągu tygodnia pojechaliśmy też na Uniwersytet w Mannheim, gdzie zobaczyliśmy ogromny uniwersytet zarówno od zewnątrz jak i od środka. Mannheim jest wielokulturowym miastem. Leży w północnej części Badenii-Wirtembergii. Mannheim jest znany na całym świecie z uniwersytetu, który mieści się w zamku. Budynek jest bardzo stary, ale  sam uniwersytet nowy i modny. Oglądaliśmy tam  prezentację na temat studiowania w Mannheim, a będąc w zamku, czuliśmy się jakbyśmy sami  byli studentami.  Zwiedziliśmy  również niemiecki Skansen, który  bardzo różnił się od naszego lubelskiego. Jedną z naszych ostatnich wycieczek  była wycieczka do Schwäbisch Hall, w którym miło spędziliśmy czas, grając w mini golfa, zwiedzając muzeum gazety, wstępując do radia i teatru. Na kursie bardzo miło spędzaliśmy wieczory podczas ognisk lub dyskotek.
Wyjazd bardzo nam pomógł w poszerzeniu wiedzy o kraju niemieckim oraz polepszeniu komunikacji w tym języku, a co najważniejsze nawiązaliśmy ze sobą mocne przyjaźnie „  –  Rafał i Zuzia